Metalopolis již 20 let pravidelně přináší informace a články převážně související s metalovou hudbou. Často však zavítáme i do jiných než metalových anebo vůbec hudebních oblastí a nezřídka tak nabízíme i obsah mimo hlavní záběr našeho webového magazínu.
Možno ste to ešte nezachytili, ale v Nórsku majú od roku 2015 nového cisára. Ten prvý dnes akurát tak hráva exkluzívne spomienkové turné k výročiam svojich albumov a milovníci black metalu sa od neho už asi ničoho nového nedočkajú. KEISER z Levangeru však od roku 2016 stihli EP, štyri single, debutový album „The Succubus“ z roku 2017 a jeho nasledovníka, ktorý rady čiernych bezbožníkov pozdravil koncom novembra minulého roku. „Our Wretched Demise“ pripravili Geir Marvin Johansen (bicie, vokál), William Aamodt (gitary), Mikael Torseth (gitary a vokály) a Jon Einar Hektoen (basgitara). Páni dosť civilného vzhľadu a bez temných pseudonymov majú za sebou hranie vo viacerých BM spolkoch, z ktorých by ste mohli poznať FUNERAL HARVEST a POSTHUM, posledne menovaní hrali aj na Slovensku, tuším so SATYRICON.
Deväťskladbová nahrávka prináša čierny kov o dosť iný než hrali EMPEROR, nový cisár sa vyjadruje menej vzletne, vznešene a je celkovo prejavom zemitejší a priamočiarejší. Ale žiadne agro, KEISER tvoria melodický black metal, v ktorom nie je núdza o vzdušné atmosféry, ale ani o nespútanú agresiu a razantnú energiu. Blastbeatové pasáže sa o priestor delia s nekompromisnými pochodmi i pomalými partmi, v ktorých dominujú náladové vyhrávky. Počúvame tu ostré, úderné čierne kováčstvo ovplyvnené 90. rokmi so súčasným hutným a rezavým zvukom. Istou zvláštnosťou je, že neznie typicky nórsky, ale skôr eklekticky. Chladné strednotempové „marše“ pripomenú prvé albumy švajčiarskych SAMAEL, zatiaľ čo zvláštne vyhrávky vydolujú zo spomienok ďalšiu netypickú nórsku BM záležitosť EMANCER. V náklepoch ovenčených miestami dosť silnými melódiami dôjde na odkaz DISSECTION, obzvlášť vo „Far From Human“. Návratom až do 80. rokov je „Cannons Of War“, pričom na viacero rachotivých pôct starým BATHORY, CELTIC FROST a spol. natrafíte i v iných skladbách. Nechýba ani rozjímavá akustická gitarová inštrumentálka („The Fog“). Záverom albumu je titulná skladba, vyše desaťminútová rozsiahla kompozícia, zhrňujúca v zásade všetko, čo KEISER v black metale majú radi, a pre mňa osobne je album príjemným čiernym prekvapením v klasickom duchu.
Třetí album švédských mladíků přináší zároveň i jejich nejvyspělejší materiál. Přechod k velkému labelu z intenzity jejich groovem načichlého blackujícího thrashe pranic neubral, navíc skupina přidala ještě více šikovnosti při kompozici. Svižný poslech!
Na rozdíl od kolegy Manatara si nemyslím, že se tihle Švédové nějak příliš stylově rozvírají. Většinu času je to prostě symfoničtěji pojatý black/death, který neurazí, ale nic zásadního se neděje. Jen ty čisté vokály trochu vybočují.
Čekal jsem možná trošku větší tlak, nazvučení nahrávky je totiž vzhledem k žánru poněkud vzdušnějšího ražení. Kompozičně však máme co dělat s kvalitní náloží disonantního death metalu lehce ve stylu GIGAN. Američtí debutanti však rozhodně nezklamali!
Švédové se na svém debutu zeširoka rozkročili z blackových základů, přes death, symfo-black až k post metalovým variacím. Jen je toho občas až moc naráz. Deska je prima, ale víc se těším na pokračování, až si utřídí myšlenky na své další směrování.
Tři skladby s celkovou stopáží 29 minut, tomu říkám správná plocha pro EP sludge doomového stylu. Studiový návrat po mnoha letech se polské skupině hnané charismatickým ženským vokálem jednoznačně povedl.
Jedni z mála u nás (ne-li vůbec jediní) představitelé zatuchlého hnilobného death/doomu o sobě dávají vědět novým EP, jehož trojice chorobných songů také jasně demonstruje fakt, že tato obluda už dozrála na úroveň plnohodnotného alba. Čím dříve, tím lépe!
Pokračování, která neukončují děj, to mají těžké. Druhé Silo je pomalé, vláčné a nestane se v něm vlastně nic, co by se nevešlo do jednoho dvou dílů. Nečtenářům knih navíc nemusejí být zřejmé všechny pohnutky jednajících. Tak snad to třetí řada narovná.